Els museus en xifres de visitants

En les darreres setmanes hem conegut les dades dels visitants dels museus d’arreu relatives a l’any 2017. Òbviament institucions museístiques, gestors públics i tots els qui entenem la cultura com un bé social ens congratulam dels increments anuals que molts museus i centres d’art experimenten anualment. Visitar un museu o una sala d’exposicions és una forma d’incorporar valors elevats com la bellesa, l’harmonia o la noblesa, consubstancials al fet cultural i a la dignificació de l’ésser humà.

Museus i centres d’art dissenyen però polítiques distintes en les quals, de vegades, el nombre de visitants no és un objectiu a assolir. Es tracta de centres que tenen en el seu ADN la promoció i divulgació de propostes artístiques poc conegudes o molt innovadores i per tant minoritàries. La seva existència és necessària també, tot i que es tendeix a quantificar-ho tot i a creure que l’èxit depèn de les masses de públic que visiten una exposició.

En aquest sentit l’any 2017 la Fundació Tàpies de Barcelona va patir una caiguda del 17 % en relació amb l’any anterior amb 51.000 visitants. Dues exposicions, la d’Oriol Vilanova i la d’Alan Sekula, van ser però molt aplaudides per la crítica.

També a Catalunya el Teatre-Museu Dalí va rebre 1.207.147 visitants, el Museu Picasso 1.046.190 visitants i el MNAC 849.262 visitants, un 6,4 %, 9,5 % i 5,9 % més que l’any anterior respectivament. També altres museus de l’Estat han vist augmentar les seves xifres: el Guggenheim de Bilbao amb un 13 % més (1.300.000); el Museu Picasso de Màlaga amb un 14 % (636.000), o el Museu El Greco de Toledo amb un 10 % (261.000). En general s’ha incrementat el nombre de visitants als museus espanyols i molts han batut rècords, cosa que sembla indicar que el turisme cultural s’està arrelant. Cal recordar però que són els turistes estrangers, i no els habitants locals, el gruix del públic dels museus, tant a Espanya, com a Catalunya, com a Menorca.

 

Les exposicions blockbuster (grans exposicions) tenen un paper molt important a l’hora de d’engreixar les xifres de visitants. L’exposició “Bill Viola: retrospectiva” va batre el rècord del Guggenheim de Bilbao amb 710.995 visitants. La xifra és impressionant, més tenint en compte que Bill Viola és un videoartista amb una obra plena de transcendència mitjançant l’estudi de les emocions humanes.

A Menorca les xifres també segueixen la tendència observada a la resta de l’Estat. La sala d’exposicions El Roser de Ciutadella va rebre el 2017 un total de 31.732 visitants. És l’espai expositiu més visitat de Menorca, la seva ubicació és, sens dubte, un dels seus punts forts, com també l’atractiu turístic de la ciutat. No ens detindrem aquí a analitzar les exposicions que més èxit van tenir per manca d’espai, però qualsevol dia en parlarem. El Museu de Menorca va rebre l’any passat 22.450 visitants, dels quals 19.486 van visitar l’exposició “Pascual Calbó i Caldés (1752 – 1817)”, oberta des del 6 d’abril fins al 21 de gener d’enguany. En relació amb l’any 2015 (no disposam d’informació de l’any 2016) suposa un increment del 10 %. Finalment, el centre d’art Col·lecció Hdez. Sanz-Hdez. Mora – Ca n’Oliver va rebre 14.752 visitants, un 22 % més que l’any anterior, quan es va introduir el pagament d’entrades i el nombre de visitants es va reduir en relació amb l’any 2015 (12.234). En tots es confirma una tendència a l’alça en els mesos que no són els habituals de la temporada d’estiu.

Les dades presentades semblen corroborar i millorar les que publicava l’Anuario de Estadísticas Culturales 2017 del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports i les de l’informe Consum cultural a les Illes Balears 2016, publicat per la Conselleria de Transparència, Cultura i Esports del Govern balear, que vam analitzar amb el canvi d’any. Continua però viu el debat sobre els objectius dels museus i el necessari equilibri entre la dimensió popular (audiències), la recerca de qualitat i la coherència amb la missió del centre.

Leave a Reply